Każda osoba, która planuje zlecić copywriterowi napisanie artykułu tematycznego, treści na stronę firmową lub innego rodzaju tekstu zastanawia się nad tym, ile kosztuje takie zlecenie. Czytając opinie zleceniodawców w internecie, dość szybko może zorientować się, że stawki znacznie różnią się od siebie. Niestety, ich porównanie jest bardzo trudne, ponieważ w internetowych opiniach na próżno szukać informacji o szczegółach, które mają największe znaczenie przy dokonywaniu wyceny. Jakie szczegóły mam na myśli?
Tematyka i stopień specjalizacji
Pisanie na lekkie i przyjemne tematy lifestyle’owe to nie to samo co przygotowanie specjalistycznego artykułu technicznego. Nic dziwnego, że cena również się różni. Należy jednak pamiętać, że oprócz tematyki ważny jest także stopień specjalizacji. Treść na stronę gabinetu stomatologicznego opisująca w skrócie zakres wykonywanych zabiegów i cechy wyróżniające tę placówkę wśród konkurencji jest znacznie łatwiejsza do napisania niż specjalistyczny artykuł wyjaśniający na czym polega leczenie kanałowe.
Dostępność materiałów
Każdy temat staje się dużo łatwiejszy, kiedy do jego opracowania możemy wykorzystać wyczerpujące materiały źródłowe wysokiej jakości. Choć samo napisanie tekstu nie zajmuje doświadczonemu copywriterowi wiele czasu, najbardziej czasochłonne okazuje się zwykle przygotowanie. Znalezienie, zweryfikowanie i dogłębne przeanalizowanie materiałów na wymagany temat może potrwać od kilku godzin do kilku dni. Z tego względu zlecenia wymagające samodzielnego research’u kosztują więcej.
Termin wykonania
Zlecenie przygotowania tekstów na ostatnią chwilę nie jest najlepszym pomysłem. Dlaczego? Teksty z krótkim terminem wykonania kosztują dużo więcej niż te wykonywane w standardowym trybie. Przyjęcie zlecenia „last minute” oznacza często konieczność rezygnacji z czasu wolnego, a czasami nawet pracy w nocy. Z tego powodu, stawka za ich wykonanie bywa wyższa od standardowej nawet o 50%.
Wielkość zlecenia
Jeśli zamawiasz większą liczbę tekstów lub planujesz stałą współpracę, warto zapytać o rabat. Stali klienci niemal zawsze mogą liczyć na niższe ceny. Z tego względu, agencje interaktywne i webmasterzy często otrzymują najniższe oferty cenowe.
Odpowiedź na pytanie o to, ile kosztuje napisanie artykułu nie jest prosta i jednoznaczna. Choć wielu copywriterów umieszcza na swojej stronie cennik, podane w nim stawki są jedynie orientacyjne, a każde zlecenie wyceniane jest indywidualnie.